streda 30. apríla 2014

Moje prvé mydlo

Svoje prvé mydlo som spravila z trucu (či ako to nazvať). Rozmýšľala som o mydlách už asi rok, najmä kvôli ekzému, s ktorým bojujem už asi 10 rokov. Dokonca som si kúpila aj lúh. A mala som doma aj taký drevený kufrík, ktorý som zamýšľala použiť ako formu. Ale potom bola myšlienka vlastných mydiel zanesená každodennosťou a lúh stál tíško na svojej poličke. Až raz... som sa proste naštvala, našla som si najjednoduchší recept s ingredienciami bežne dostupnými v supermarkete, nabehla som do Tesca, kúpila misu, oleje, odmerku, mixér a mydlo bolo hotové....no teda nie až tak jednoducho....


Teoreticky som mala všetko pekne naštudované, veď som mydlové blogy prechádzala už rok. Ale ako vraví klasik "Šedivá je teória, zelený strom praxe" (tuším z niektorého filmu Básníci). Nie, že by mydlo nevyšlo. Práveže vyšlo výborne, každý ho chváli.

Ale tá organizácia...to bolo samé "Peťko, podaj mi, prosím ťa hento." "Peťko, odstráň dieťa." "Peťko poď mi pomôcť s týmto..." "Peťko...." Keď sa tak nad tým zamyslím, polovicu tohto mydla vlastne spravil on.
Najhorší bol ten strach, keď som išla lúh nasypať do vody. Tak som sa sama vystrašila rôznymi bezpečnostnými pokynmi, že som z toho bola normálne v strese. (Dúfam, že všetci, čo ste to mydlo testovali, si ho teraz viac vážite :-) )

Pre moje prvé mydlo som sa rozhodla pre poeticky nazvaný recept "Mydlo jednej cesty" z môjho obľúbeného mydlového blogu.


Mydlo pre začiatočníka

1200g palmového oleja
800g repkového oleja

256g NaOH (5% pretučnenie)
760g destilovaná voda
Pretučnenie: 5%
V stope:
10 ml vonného oleja "Zelená lúka"
1 čajová lyžička Solamylu



Vonný olej Zelená lúka som impulzívne kúpila v takom čajovom obchodíku pridruženom v našom Tescu. Bol to ale taký olej na alkoholovej báze a hneď potom som sa rozhodla, že už ich nebudem používať. Ale na prvý pokus mi bola dobrá aj taká voňačka. Pridala som ho v stope - aj keď vtedy vôbec nemala potuchy, ako poznám, že už je v stope..alebo čo to vlastne tá stopa je.

Výsledok

Z tejto dávky som dostala 30kusov mydla s váhou asi 55-65 g (v drevenom kufri + nejaké pokusné formy z plastu). Na povchu sa mi spravil taký biely povlak, čo ma najskôr dosť vydesilo, ale vraj sa to robí a nemusí to byť nezreagovaný lúh, ale sodný prach.

Ph mydla bolo asi 9 (po týždni). A po viac ako 3 mesiacoch ešte stále trochu voní.

Ako som už písala, mydlo si každý chváli. Najmä to, že je dosť mastné a nevysušuje. Aj keď viacerí spomínali, že si museli najprv zvyknúť, lebo im vykĺzavalo z ruky :-) Umýva celkom dobre, ale nerobí skoro žiadne bubliny. V časoch núdze, keď nám došiel gél na čistenie tváre, som si ním umyla aj tvár a nemala som žiadne námietky to spraviť zase. Trochu príliš slizovatie, ale to už teraz mudrujem, lebo som odvtedy ešte viac študovala a robila ďalšie mydlá.


V čase keď píšem tento článok mám z neho už len jeden kúsok. Až sa mi nechce ho vyložiť do kúpelne. Môjho miláška...




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára